loading...

آشنایی با مسائل مربوط به پزشکی

بازدید : 239
شنبه 15 شهريور 1399 زمان : 15:38

9 فواید ویتامین B12 برای سلامتی بر اساس علم

ویتامین B12 که با نام کوبالامین نیز شناخته می شود ، یک ویتامین ضروری است که بدن شما به آن نیاز دارد اما قادر به تولید آن نیست.

این ماده به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می شود ، اما همچنین به برخی غذاها اضافه می شود و به صورت مکمل خوراکی یا تزریق در دسترس است.

ویتامین B12 نقش بسیاری در بدن شما دارد. از عملکرد طبیعی سلولهای عصبی شما پشتیبانی می کند و برای تشکیل گلبول های قرمز خون و سنتز DNA مورد نیاز است.

برای اکثر بزرگسالان ، مقدار توصیه شده روزانه (RDI) 2.4 میکروگرم است ، اگرچه این مقدار برای خانمهای باردار یا شیرده بیشتر است (1).

ویتامین B12 ممکن است از طریق روش های چشمگیر از جمله تقویت انرژی ، بهبود حافظه و جلوگیری از بیماری های قلبی برای بدن مفید باشد.

در اینجا 9 فواید ویتامین B12 برای سلامتی ذکر شده است که همه آنها مبتنی بر علم هستند.

  1. به تشکیل سلول های قرمز خون و پیشگیری از کم خونی کمک می کند

ویتامین B12 در کمک به بدن شما برای تولید گلبول های قرمز نقش اساسی دارد.

سطح پایین ویتامین B12 باعث کاهش تشکیل گلبول های قرمز خون می شود و از رشد مناسب آنها جلوگیری می کند (2 منبع معتبر).

گلبول های قرمز سالم کوچک و گرد هستند ، در حالی که در موارد کمبود ویتامین B12 بزرگتر و به طور معمول بیضی شکل می شوند.

به دلیل این شکل بزرگتر و نامنظم ، گلبول های قرمز خون قادر به حرکت از مغز استخوان به جریان خون با سرعت مناسب نیستند و باعث کم خونی مگالوبلاستیک می شوند (منبع 2 معتبر).

هنگامی که کم خون هستید ، بدن شما گلبول قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به اندام های حیاتی شما ندارد. این می تواند علائمی مانند خستگی و ضعف ایجاد کند.

خلاصه

ویتامین B12 در تشکیل گلبول های قرمز خون نقش دارد. وقتی سطح ویتامین B12 خیلی کم باشد ، تولید گلبول های قرمز خون تغییر می کند و باعث کم خونی مگالوبلاستیک می شود.

  1. ممکن است از نقایص عمده مادرزادی جلوگیری کند

سطح کافی ویتامین B12 برای یک بارداری سالم بسیار مهم است.

مطالعات نشان می دهد که مغز و سیستم عصبی جنین برای رشد مناسب به سطح B12 کافی از مادر نیاز دارد.

کمبود ویتامین B12 در مراحل ابتدایی بارداری ممکن است خطر نقایص مادرزادی مانند نقص لوله عصبی را افزایش دهد. علاوه بر این ، کمبود ویتامین B12 مادر ممکن است به تولد زودرس یا سقط جنین کمک کند (3 منبع معتبر).

یک مطالعه نشان داد که زنان دارای سطح ویتامین B12 کمتر از 250 میلی گرم در دسی لیتر سه برابر بیشتر در مقایسه با زنان دارای سطح کافی احتمال تولد کودکی با نقص مادرزادی را دارند (منبع 4).

در زنان با کمبود ویتامین B12 و سطح زیر 150 میلی گرم در دسی لیتر ، خطر پنج برابر بیشتر از زنان با مقادیر بالاتر از 400 میلی گرم در دسی لیتر بود (منبع 4).

خلاصه

سطح مناسب ویتامین B12 برای بارداری سالم مهم است. آنها برای پیشگیری از نقایص مادرزادی و نخاعی مهم هستند.

  1. ممکن است از سلامت استخوان حمایت کرده و از پوکی استخوان جلوگیری کند

حفظ سطح کافی ویتامین B12 ممکن است سلامت استخوان شما را پشتیبانی کند.

یک مطالعه در بیش از 2500 بزرگسال نشان داد که افراد دارای کمبود ویتامین B12 نیز دارای تراکم مواد معدنی استخوان کمتر از حد طبیعی هستند (منبع 5).

استخوان ها با کاهش تراکم مواد معدنی می توانند با گذشت زمان ظریف و شکننده شوند و منجر به افزایش خطر پوکی استخوان شوند.

مطالعات دیگر نیز ارتباطی را بین سطح کم ویتامین B12 و سلامت استخوان و ضعف استخوان به ویژه در زنان نشان داده است (منبع 6 ، منبع 7 ، منبع 8).

خلاصه

ویتامین B12 ممکن است نقشی حیاتی در سلامت استخوان شما داشته باشد. سطح پایین این ویتامین در خون با افزایش خطر پوکی استخوان همراه است.

4- ممکن است خطر تخریب ماکولا را کاهش دهد

دژنراسیون ماکولا یک بیماری چشمی است که عمدتا بینایی مرکزی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

حفظ سطح کافی ویتامین B12 می تواند به جلوگیری از خطر تحلیل رفتن ماکولای وابسته به سن کمک کند.

محققان معتقدند که مکمل ویتامین B12 ممکن است باعث کاهش هموسیستئین ، نوعی آمینو اسید در جریان خون شما شود.

افزایش سطح هموسیستئین با افزایش خطر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (9 منبع معتبر ، منبع 10 معتمد) همراه است.

مطالعه ای که بر روی 5000 زن 40 سال به بالا انجام شد به این نتیجه رسید که مکمل ویتامین B12 همراه با اسیدفولیک و ویتامین B6 می تواند این خطر را کاهش دهد (11 منبع معتبر).

گروه دریافت کننده این مکمل ها به مدت هفت سال در مقایسه با گروه دارونما کمتر موارد تخریب ماکولا داشتند. خطر ابتلا به هر نوع بیماری 34٪ کمتر بود ، در حالی که در انواع شدیدتر 41٪ کمتر بود (11 منبع معتبر).

در نهایت ، برای درک کامل نقش ویتامین B12 در ارتقا health سلامت بینایی و جلوگیری از تحلیل رفتن ماکولا ، به مطالعات بیشتری نیاز است.

خلاصه

حفظ سطح کافی ویتامین B12 باعث کاهش سطح هموسیستئین در خون می شود. این ممکن است به جلوگیری از توسعه دژنراسیون ماکولای وابسته به سن کمک کند.

خبرنامه خط سلامت

ایمیل روزانه تغذیه ما را دریافت کنید

برای کمک به شما در ایجاد بهترین برنامه غذایی ، راهنمایی های متخصص و مبتنی بر شواهد در مورد تغذیه و کاهش وزن را برای شما ارسال می کنیم.

5- ممکن است روحیه و علائم افسردگی را بهبود بخشد

ویتامین B12 ممکن است روحیه شما را بهبود بخشد.

تأثیر ویتامین B12 بر خلق و خو هنوز کاملاً شناخته نشده است. با این حال ، این ویتامین نقشی حیاتی در سنتز و متابولیسم سروتونین ، ماده شیمیایی مسئول تنظیم خلق و خو دارد.

بنابراین ، کمبود ویتامین B12 ممکن است منجر به کاهش تولید سروتونین شود ، که ممکن است باعث ایجاد روحیه افسرده شود.

مطالعات از مکمل های ویتامین B12 برای بهبود علائم افسردگی در افراد کمبود این ویتامین پشتیبانی می کند.

یک مطالعه در افراد مبتلا به افسردگی و سطح پایین ویتامین B12 نشان داد که کسانی که هم داروهای ضد افسردگی و هم ویتامین B12 دریافت می کنند ، در مقایسه با افرادی که فقط با داروهای ضد افسردگی درمان می شوند ، بیشتر علائم افسردگی را نشان می دهند (12 منبع معتبر).

مطالعه دیگری کشف کرد که کمبود ویتامین B12 با دو برابر خطر افسردگی شدید همراه است (13 منبع معتبر).

علاوه بر این ، سطح بالای ویتامین B12 با نتایج بهتر درمان و افزایش احتمال بهبودی از اختلال افسردگی اساسی (MDD) (منبع معتبر 14) مرتبط است.

اگرچه مکمل های ویتامین B12 ممکن است به بهبود خلق و خو و افسردگی در افراد مبتلا به کمبود کمک کند ، اما در حال حاضر تحقیقات نشان نمی دهد که اثرات مشابه در افراد با سطح B12 طبیعی است.

خلاصه

ویتامین B12 برای تولید سروتونین ، ماده شیمیایی مسئول تنظیم خلق و خو لازم است. مکمل های ویتامین B12 ممکن است به بهبود خلق و خو در افراد مبتلا به کمبود موجود کمک کند.

  1. ممکن است با جلوگیری از از دست دادن سلولهای عصبی مغز شما را سودمند سازد

کمبود ویتامین B12 با کاهش حافظه به ویژه در بزرگسالان مسن ارتباط دارد.

این ویتامین ممکن است در جلوگیری از آتروفی مغز ، که از دست دادن سلول های عصبی در مغز است و اغلب با از دست دادن حافظه یا زوال عقل همراه است ، نقش داشته باشد.

یک مطالعه در افراد مبتلا به زوال عقل در مراحل اولیه نشان داد که ترکیبی از مکمل های ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا -3 کاهش روانی را کاهش می دهد (15 منبع معتبر).

مطالعه دیگری نشان داد که حتی ویتامین B12 در قسمت پایین نرمال می تواند به عملکرد ضعیف حافظه کمک کند. در نتیجه ، مکمل این ویتامین حتی در صورت عدم وجود کمبود بالینی تشخیص داده شده ، می تواند باعث بهبود حافظه شود (16 منبع معتبر).

برای نتیجه گیری صحیح در مورد تأثیر مکمل های ویتامین B12 بر حافظه و عملکرد شناختی ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

ویتامین B12 ممکن است به جلوگیری از آتروفی مغز و از دست دادن حافظه کمک کند. تحقیقات بیشتری لازم است تا نتیجه بگیریم که آیا مکمل این ویتامین می تواند باعث بهبود حافظه در افراد فاقد کمبود شود.

  1. ممکن است باعث افزایش انرژی شما شود

مکمل های ویتامین B12 مدت هاست که به عنوان محصول اصلی برای افزایش انرژی مطرح می شوند.

همه ویتامین های گروه B در تولید انرژی بدن شما نقش مهمی دارند ، اگرچه لزوماً خود انرژی تأمین نمی کنند (17 منبع معتمد).

در حال حاضر ، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مکمل های ویتامین B12 می تواند انرژی را در کسانی که سطح کافی این ویتامین دارند افزایش دهد (منبع 18 معتبر).

از طرف دیگر ، اگر به میزان قابل توجهی کمبود ویتامین B12 داشته باشید ، مصرف مکمل یا افزایش مصرف می تواند سطح انرژی شما را بهبود بخشد (19 منبع معتبر).

در حقیقت ، یکی از رایج ترین علائم اولیه کمبود ویتامین B12 ، خستگی یا کمبود انرژی است.

خلاصه

ویتامین B12 در تولید انرژی در بدن نقش دارد. مصرف مکمل ممکن است سطح انرژی شما را بهبود بخشد ، اما تنها در صورت کمبود این ویتامین.

8- ممکن است با کاهش هموسیستئین سلامت قلب را بهبود بخشد

سطح بالای خون اسید آمینه هموسیستئین با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

اگر به میزان قابل توجهی کمبود ویتامین B12 داشته باشید ، سطح هموسیستئین شما افزایش می یابد.

مطالعات نشان داده است که ویتامین B12 به کاهش سطح هموسیستئین کمک می کند ، که ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد (منبع 20 ، منبع 21 ، منبع 22).

با این حال ، در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای تأیید موثر بودن مکمل های ویتامین B12 در این زمینه وجود ندارد (23 منبع معتبر).

بنابراین ، برای درک رابطه بین ویتامین B12 و سلامت قلب ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

ویتامین B12 می تواند هموسیستئین خون را کاهش دهد ، نوعی اسید آمینه که با افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط است. با این حال ، تحقیقات در حال حاضر این ادعا را تأیید نمی کند که ویتامین B12 این خطر را کاهش می دهد.

  1. از مو ، پوست و ناخن های سالم پشتیبانی می کند

با توجه به نقش ویتامین B12 در تولید سلول ، سطح کافی از این ویتامین برای تقویت مو ، پوست و ناخن مورد نیاز است.

در حقیقت ، سطح پایین ویتامین B12 می تواند علائم پوستی مختلفی از جمله هایپرپیگمانتاسیون ، تغییر رنگ ناخن ، تغییر مو ، ویتیلیگو (از بین رفتن رنگ پوست در لکه ها) و استوماتیت زاویه ای (گوشه های دهان ملتهب و ترک خورده) ایجاد کند (منبع 24 ، منبع 25 معتمد).

نشان داده شده است که مکمل ویتامین B12 علائم پوستی را در افراد مبتلا به کمبود B12 بهبود می بخشد (26 منبع معتبر ، 27 منبع معتبر).

با این حال ، اگر از نظر تغذیه ای خوب باشید و کمبود این ویتامین نداشته باشید ، بعید به نظر می رسد که مصرف یک مکمل باعث بهبود پوست ، قدرت ناخن یا سلامت مو (28 منبع معتبر) شود.

خلاصه

سطح ویتامین B12 سالم برای مو ، پوست و ناخن ها مهم است. با این حال ، اگر سطح شما از قبل کافی باشد ، مصرف یک مکمل احتمالاً سلامت شما را در این مناطق بهبود نمی بخشد.

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند؟

تخمین زده می شود که 6 درصد از افراد در ایالات متحده و انگلستان با سن 60 سال یا بالاتر کمبود ویتامین B12 دارند ، در حالی که حدود 20 درصد دارای کمبود نرمال یا مرزی کمبود هستند (منبع 29)

کمبود ویتامین B12 می تواند به یکی از دو روش ایجاد شود. یا رژیم شما فاقد مقادیر کافی از آن است یا بدن شما قادر به جذب کامل آن از غذایی که می خورید نیست.

کسانی که در معرض کمبود ویتامین B12 هستند عبارتند از:

بزرگترها

افرادی که دارای اختلالات دستگاه گوارش هستند ، مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک

کسانی که جراحی های دستگاه گوارش انجام داده اند ، مانند جراحی چاقی یا جراحی برداشتن روده

افرادی که رژیم غذایی وگان سخت دارند

کسانی که برای کنترل قند خون متفورمین مصرف می کنند

کسانی که از مهار کننده های پمپ پروتون برای سوزش سر دل مزمن استفاده می کنند

در بسیاری از افراد مسن ترشح ترشح اسید کلریدریک در معده کاهش می یابد و باعث کاهش جذب ویتامین B12 می شود.

اگر بدن شما در جذب ویتامین B12 مشکل دارد ، ممکن است پزشک تزریق عضلانی B12 را برای افزایش سطح شما توصیه کند.

ویتامین B12 فقط به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می شود.

حتی اگر برخی از شیرهای گیاهی یا غلات ممکن است با ویتامین B12 غنی شده باشند ، رژیم های وگان اغلب در این ویتامین محدود هستند و افراد را در معرض کمبود ویتامین قرار می دهد.

اگر شما یک رژیم غذایی سالم و متنوع دارید ، جلوگیری از کمبود ویتامین B12 آسان است. با این حال ، اگر فکر می کنید ممکن است در معرض خطر باشید ، با پزشک خود صحبت کنید.

کمبود ویتامین B12 اغلب با تزریقات خوراکی یا عضلانی قابل پیشگیری یا برطرف می شود.

خلاصه

عوامل خطر کمبود ویتامین B12 شامل کاهش توانایی جذب این ویتامین به دلیل کم ترشح شدن اسید کلریدریک ، داروهای خاص یا بیماری های دستگاه گوارش و جراحی ها است. گیاهخواران نیز در معرض خطر هستند زیرا B12 فقط در محصولات حیوانی یافت می شود.

خط پایین

ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت کنید.

این مسئول بسیاری از عملکردهای بدن است و از طریق روش های مختلف مانند جلوگیری از نقایص مادرزادی عمده ، حمایت از سلامت استخوان ، بهبود روحیه و حفظ سلامت پوست و مو می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

دریافت کافی ویتامین B12 از طریق رژیم غذایی بسیار مهم است. با این حال ، اگر برای به دست آوردن مقدار کافی یا شرایطی که بر جذب تأثیر می گذارد ، تلاش می کنید ، مکمل ها راهی ساده برای افزایش مصرف B12 هستند.

9 فواید ویتامین B12 برای سلامتی بر اساس علم

ویتامین B12 که با نام کوبالامین نیز شناخته می شود ، یک ویتامین ضروری است که بدن شما به آن نیاز دارد اما قادر به تولید آن نیست.

این ماده به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می شود ، اما همچنین به برخی غذاها اضافه می شود و به صورت مکمل خوراکی یا تزریق در دسترس است.

ویتامین B12 نقش بسیاری در بدن شما دارد. از عملکرد طبیعی سلولهای عصبی شما پشتیبانی می کند و برای تشکیل گلبول های قرمز خون و سنتز DNA مورد نیاز است.

برای اکثر بزرگسالان ، مقدار توصیه شده روزانه (RDI) 2.4 میکروگرم است ، اگرچه این مقدار برای خانمهای باردار یا شیرده بیشتر است (1).

ویتامین B12 ممکن است از طریق روش های چشمگیر از جمله تقویت انرژی ، بهبود حافظه و جلوگیری از بیماری های قلبی برای بدن مفید باشد.

در اینجا 9 فواید ویتامین B12 برای سلامتی ذکر شده است که همه آنها مبتنی بر علم هستند.

  1. به تشکیل سلول های قرمز خون و پیشگیری از کم خونی کمک می کند

ویتامین B12 در کمک به بدن شما برای تولید گلبول های قرمز نقش اساسی دارد.

سطح پایین ویتامین B12 باعث کاهش تشکیل گلبول های قرمز خون می شود و از رشد مناسب آنها جلوگیری می کند (2 منبع معتبر).

گلبول های قرمز سالم کوچک و گرد هستند ، در حالی که در موارد کمبود ویتامین B12 بزرگتر و به طور معمول بیضی شکل می شوند.

به دلیل این شکل بزرگتر و نامنظم ، گلبول های قرمز خون قادر به حرکت از مغز استخوان به جریان خون با سرعت مناسب نیستند و باعث کم خونی مگالوبلاستیک می شوند (منبع 2 معتبر).

هنگامی که کم خون هستید ، بدن شما گلبول قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به اندام های حیاتی شما ندارد. این می تواند علائمی مانند خستگی و ضعف ایجاد کند.

خلاصه

ویتامین B12 در تشکیل گلبول های قرمز خون نقش دارد. وقتی سطح ویتامین B12 خیلی کم باشد ، تولید گلبول های قرمز خون تغییر می کند و باعث کم خونی مگالوبلاستیک می شود.

  1. ممکن است از نقایص عمده مادرزادی جلوگیری کند

سطح کافی ویتامین B12 برای یک بارداری سالم بسیار مهم است.

مطالعات نشان می دهد که مغز و سیستم عصبی جنین برای رشد مناسب به سطح B12 کافی از مادر نیاز دارد.

کمبود ویتامین B12 در مراحل ابتدایی بارداری ممکن است خطر نقایص مادرزادی مانند نقص لوله عصبی را افزایش دهد. علاوه بر این ، کمبود ویتامین B12 مادر ممکن است به تولد زودرس یا سقط جنین کمک کند (3 منبع معتبر).

یک مطالعه نشان داد که زنان دارای سطح ویتامین B12 کمتر از 250 میلی گرم در دسی لیتر سه برابر بیشتر در مقایسه با زنان دارای سطح کافی احتمال تولد کودکی با نقص مادرزادی را دارند (منبع 4).

در زنان با کمبود ویتامین B12 و سطح زیر 150 میلی گرم در دسی لیتر ، خطر پنج برابر بیشتر از زنان با مقادیر بالاتر از 400 میلی گرم در دسی لیتر بود (منبع 4).

خلاصه

سطح مناسب ویتامین B12 برای بارداری سالم مهم است. آنها برای پیشگیری از نقایص مادرزادی و نخاعی مهم هستند.

  1. ممکن است از سلامت استخوان حمایت کرده و از پوکی استخوان جلوگیری کند

حفظ سطح کافی ویتامین B12 ممکن است سلامت استخوان شما را پشتیبانی کند.

یک مطالعه در بیش از 2500 بزرگسال نشان داد که افراد دارای کمبود ویتامین B12 نیز دارای تراکم مواد معدنی استخوان کمتر از حد طبیعی هستند (منبع 5).

استخوان ها با کاهش تراکم مواد معدنی می توانند با گذشت زمان ظریف و شکننده شوند و منجر به افزایش خطر پوکی استخوان شوند.

مطالعات دیگر نیز ارتباطی را بین سطح کم ویتامین B12 و سلامت استخوان و ضعف استخوان به ویژه در زنان نشان داده است (منبع 6 ، منبع 7 ، منبع 8).

خلاصه

ویتامین B12 ممکن است نقشی حیاتی در سلامت استخوان شما داشته باشد. سطح پایین این ویتامین در خون با افزایش خطر پوکی استخوان همراه است.

4- ممکن است خطر تخریب ماکولا را کاهش دهد

دژنراسیون ماکولا یک بیماری چشمی است که عمدتا بینایی مرکزی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

حفظ سطح کافی ویتامین B12 می تواند به جلوگیری از خطر تحلیل رفتن ماکولای وابسته به سن کمک کند.

محققان معتقدند که مکمل ویتامین B12 ممکن است باعث کاهش هموسیستئین ، نوعی آمینو اسید در جریان خون شما شود.

افزایش سطح هموسیستئین با افزایش خطر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (9 منبع معتبر ، منبع 10 معتمد) همراه است.

مطالعه ای که بر روی 5000 زن 40 سال به بالا انجام شد به این نتیجه رسید که مکمل ویتامین B12 همراه با اسیدفولیک و ویتامین B6 می تواند این خطر را کاهش دهد (11 منبع معتبر).

گروه دریافت کننده این مکمل ها به مدت هفت سال در مقایسه با گروه دارونما کمتر موارد تخریب ماکولا داشتند. خطر ابتلا به هر نوع بیماری 34٪ کمتر بود ، در حالی که در انواع شدیدتر 41٪ کمتر بود (11 منبع معتبر).

در نهایت ، برای درک کامل نقش ویتامین B12 در ارتقا health سلامت بینایی و جلوگیری از تحلیل رفتن ماکولا ، به مطالعات بیشتری نیاز است.

خلاصه

حفظ سطح کافی ویتامین B12 باعث کاهش سطح هموسیستئین در خون می شود. این ممکن است به جلوگیری از توسعه دژنراسیون ماکولای وابسته به سن کمک کند.

خبرنامه خط سلامت

ایمیل روزانه تغذیه ما را دریافت کنید

برای کمک به شما در ایجاد بهترین برنامه غذایی ، راهنمایی های متخصص و مبتنی بر شواهد در مورد تغذیه و کاهش وزن را برای شما ارسال می کنیم.

5- ممکن است روحیه و علائم افسردگی را بهبود بخشد

ویتامین B12 ممکن است روحیه شما را بهبود بخشد.

تأثیر ویتامین B12 بر خلق و خو هنوز کاملاً شناخته نشده است. با این حال ، این ویتامین نقشی حیاتی در سنتز و متابولیسم سروتونین ، ماده شیمیایی مسئول تنظیم خلق و خو دارد.

بنابراین ، کمبود ویتامین B12 ممکن است منجر به کاهش تولید سروتونین شود ، که ممکن است باعث ایجاد روحیه افسرده شود.

مطالعات از مکمل های ویتامین B12 برای بهبود علائم افسردگی در افراد کمبود این ویتامین پشتیبانی می کند.

یک مطالعه در افراد مبتلا به افسردگی و سطح پایین ویتامین B12 نشان داد که کسانی که هم داروهای ضد افسردگی و هم ویتامین B12 دریافت می کنند ، در مقایسه با افرادی که فقط با داروهای ضد افسردگی درمان می شوند ، بیشتر علائم افسردگی را نشان می دهند (12 منبع معتبر).

مطالعه دیگری کشف کرد که کمبود ویتامین B12 با دو برابر خطر افسردگی شدید همراه است (13 منبع معتبر).

علاوه بر این ، سطح بالای ویتامین B12 با نتایج بهتر درمان و افزایش احتمال بهبودی از اختلال افسردگی اساسی (MDD) (منبع معتبر 14) مرتبط است.

اگرچه مکمل های ویتامین B12 ممکن است به بهبود خلق و خو و افسردگی در افراد مبتلا به کمبود کمک کند ، اما در حال حاضر تحقیقات نشان نمی دهد که اثرات مشابه در افراد با سطح B12 طبیعی است.

خلاصه

ویتامین B12 برای تولید سروتونین ، ماده شیمیایی مسئول تنظیم خلق و خو لازم است. مکمل های ویتامین B12 ممکن است به بهبود خلق و خو در افراد مبتلا به کمبود موجود کمک کند.

  1. ممکن است با جلوگیری از از دست دادن سلولهای عصبی مغز شما را سودمند سازد

کمبود ویتامین B12 با کاهش حافظه به ویژه در بزرگسالان مسن ارتباط دارد.

این ویتامین ممکن است در جلوگیری از آتروفی مغز ، که از دست دادن سلول های عصبی در مغز است و اغلب با از دست دادن حافظه یا زوال عقل همراه است ، نقش داشته باشد.

یک مطالعه در افراد مبتلا به زوال عقل در مراحل اولیه نشان داد که ترکیبی از مکمل های ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا -3 کاهش روانی را کاهش می دهد (15 منبع معتبر).

مطالعه دیگری نشان داد که حتی ویتامین B12 در قسمت پایین نرمال می تواند به عملکرد ضعیف حافظه کمک کند. در نتیجه ، مکمل این ویتامین حتی در صورت عدم وجود کمبود بالینی تشخیص داده شده ، می تواند باعث بهبود حافظه شود (16 منبع معتبر).

برای نتیجه گیری صحیح در مورد تأثیر مکمل های ویتامین B12 بر حافظه و عملکرد شناختی ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

ویتامین B12 ممکن است به جلوگیری از آتروفی مغز و از دست دادن حافظه کمک کند. تحقیقات بیشتری لازم است تا نتیجه بگیریم که آیا مکمل این ویتامین می تواند باعث بهبود حافظه در افراد فاقد کمبود شود.

  1. ممکن است باعث افزایش انرژی شما شود

مکمل های ویتامین B12 مدت هاست که به عنوان محصول اصلی برای افزایش انرژی مطرح می شوند.

همه ویتامین های گروه B در تولید انرژی بدن شما نقش مهمی دارند ، اگرچه لزوماً خود انرژی تأمین نمی کنند (17 منبع معتمد).

در حال حاضر ، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مکمل های ویتامین B12 می تواند انرژی را در کسانی که سطح کافی این ویتامین دارند افزایش دهد (منبع 18 معتبر).

از طرف دیگر ، اگر به میزان قابل توجهی کمبود ویتامین B12 داشته باشید ، مصرف مکمل یا افزایش مصرف می تواند سطح انرژی شما را بهبود بخشد (19 منبع معتبر).

در حقیقت ، یکی از رایج ترین علائم اولیه کمبود ویتامین B12 ، خستگی یا کمبود انرژی است.

خلاصه

ویتامین B12 در تولید انرژی در بدن نقش دارد. مصرف مکمل ممکن است سطح انرژی شما را بهبود بخشد ، اما تنها در صورت کمبود این ویتامین.

8- ممکن است با کاهش هموسیستئین سلامت قلب را بهبود بخشد

سطح بالای خون اسید آمینه هموسیستئین با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

اگر به میزان قابل توجهی کمبود ویتامین B12 داشته باشید ، سطح هموسیستئین شما افزایش می یابد.

مطالعات نشان داده است که ویتامین B12 به کاهش سطح هموسیستئین کمک می کند ، که ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد (منبع 20 ، منبع 21 ، منبع 22).

با این حال ، در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای تأیید موثر بودن مکمل های ویتامین B12 در این زمینه وجود ندارد (23 منبع معتبر).

بنابراین ، برای درک رابطه بین ویتامین B12 و سلامت قلب ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

ویتامین B12 می تواند هموسیستئین خون را کاهش دهد ، نوعی اسید آمینه که با افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط است. با این حال ، تحقیقات در حال حاضر این ادعا را تأیید نمی کند که ویتامین B12 این خطر را کاهش می دهد.

  1. از مو ، پوست و ناخن های سالم پشتیبانی می کند

با توجه به نقش ویتامین B12 در تولید سلول ، سطح کافی از این ویتامین برای تقویت مو ، پوست و ناخن مورد نیاز است.

در حقیقت ، سطح پایین ویتامین B12 می تواند علائم پوستی مختلفی از جمله هایپرپیگمانتاسیون ، تغییر رنگ ناخن ، تغییر مو ، ویتیلیگو (از بین رفتن رنگ پوست در لکه ها) و استوماتیت زاویه ای (گوشه های دهان ملتهب و ترک خورده) ایجاد کند (منبع 24 ، منبع 25 معتمد).

نشان داده شده است که مکمل ویتامین B12 علائم پوستی را در افراد مبتلا به کمبود B12 بهبود می بخشد (26 منبع معتبر ، 27 منبع معتبر).

با این حال ، اگر از نظر تغذیه ای خوب باشید و کمبود این ویتامین نداشته باشید ، بعید به نظر می رسد که مصرف یک مکمل باعث بهبود پوست ، قدرت ناخن یا سلامت مو (28 منبع معتبر) شود.

خلاصه

سطح ویتامین B12 سالم برای مو ، پوست و ناخن ها مهم است. با این حال ، اگر سطح شما از قبل کافی باشد ، مصرف یک مکمل احتمالاً سلامت شما را در این مناطق بهبود نمی بخشد.

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند؟

تخمین زده می شود که 6 درصد از افراد در ایالات متحده و انگلستان با سن 60 سال یا بالاتر کمبود ویتامین B12 دارند ، در حالی که حدود 20 درصد دارای کمبود نرمال یا مرزی کمبود هستند (منبع 29)

کمبود ویتامین B12 می تواند به یکی از دو روش ایجاد شود. یا رژیم شما فاقد مقادیر کافی از آن است یا بدن شما قادر به جذب کامل آن از غذایی که می خورید نیست.

کسانی که در معرض کمبود ویتامین B12 هستند عبارتند از:

بزرگترها

افرادی که دارای اختلالات دستگاه گوارش هستند ، مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک

کسانی که جراحی های دستگاه گوارش انجام داده اند ، مانند جراحی چاقی یا جراحی برداشتن روده

افرادی که رژیم غذایی وگان سخت دارند

کسانی که برای کنترل قند خون متفورمین مصرف می کنند

کسانی که از مهار کننده های پمپ پروتون برای سوزش سر دل مزمن استفاده می کنند

در بسیاری از افراد مسن ترشح ترشح اسید کلریدریک در معده کاهش می یابد و باعث کاهش جذب ویتامین B12 می شود.

اگر بدن شما در جذب ویتامین B12 مشکل دارد ، ممکن است پزشک تزریق عضلانی B12 را برای افزایش سطح شما توصیه کند.

ویتامین B12 فقط به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می شود.

حتی اگر برخی از شیرهای گیاهی یا غلات ممکن است با ویتامین B12 غنی شده باشند ، رژیم های وگان اغلب در این ویتامین محدود هستند و افراد را در معرض کمبود ویتامین قرار می دهد.

اگر شما یک رژیم غذایی سالم و متنوع دارید ، جلوگیری از کمبود ویتامین B12 آسان است. با این حال ، اگر فکر می کنید ممکن است در معرض خطر باشید ، با پزشک خود صحبت کنید.

کمبود ویتامین B12 اغلب با تزریقات خوراکی یا عضلانی قابل پیشگیری یا برطرف می شود.

خلاصه

عوامل خطر کمبود ویتامین B12 شامل کاهش توانایی جذب این ویتامین به دلیل کم ترشح شدن اسید کلریدریک ، داروهای خاص یا بیماری های دستگاه گوارش و جراحی ها است. گیاهخواران نیز در معرض خطر هستند زیرا B12 فقط در محصولات حیوانی یافت می شود.

خط پایین

ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت کنید.

این مسئول بسیاری از عملکردهای بدن است و از طریق روش های مختلف مانند جلوگیری از نقایص مادرزادی عمده ، حمایت از سلامت استخوان ، بهبود روحیه و حفظ سلامت پوست و مو می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

دریافت کافی ویتامین B12 از طریق رژیم غذایی بسیار مهم است. با این حال ، اگر برای به دست آوردن مقدار کافی یا شرایطی که بر جذب تأثیر می گذارد ، تلاش می کنید ، مکمل ها راهی ساده برای افزایش مصرف B12 هستند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 146
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 11
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 52
  • بازدید ماه : 383
  • بازدید سال : 1336
  • بازدید کلی : 50548
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی